دخترخاله‌ی مادر امروز مُرد. دخترخاله‌ی مادر، ‌دختر ِخاله‌ی مادر بود و خاله‌ی ما. مچش رو خال‌کوبی کرده بود –جایی که خیلیای دیگه واسه زدن رگ‌ انتخابش می‌‌کنن. هیجده‌سالگی اولین دخترش رو داشت، سی‌وهشت‌سالگی اولین نوه، پنجاه‌وشش‌‌سالگی اولین نتیجه و هفتاد‌وهشت‌سالگی نبیره‌شو دید. تو عروسی همه خوند، بعدتر با دو تا دختراش که دایره‌ هم می‌زدن -که یکیشون طلاق گرفت و با دو تا دختر‌ش برگشت و واسه همیشه کنار مادر موند. خونواده، خونه‌ی زنده‌گی بود؛ خودش می‌خوند، شوهرش می‌خوند، بچه‌ها می‌خوندن و همه چه خوب می‌رقصیدن. آخرین بار چهار سال پیش بود که دیدمش تو عروسی نتیجه‌ش، ثمر یا سمر -نفهمیدم. دیگه نمی‌دیدمش؛ سال‌خوردنش رو تاب نمی‌آوردم...

بچه که بودم هرچندبار که از مادر پرسیدم شما چرا انقد کم عکس دارین، جواب سرراستی نداد. بعدتر فهمیدم که اصلا یادم نمیاد دیده باشم مادر هیچ‌وقت سر آلبوم عکسی بوده باشه. اونا هیچ‌وخ چیزی رو ثبت نمی‌کردن؛ زندگی‌شون رو "نگه" نمی‌داشتن. فقط زندگی می‌کردن؛ هر لحظه‌ رو، رو-به‌-رو؛ و با دیدن هر روز ِهم، کسی خیال نمی‌کرده کسی پیر می‌شه –و خودش هم بالطبع؛ اونا فقط یه چهره از همدیگه داشته‌ن واسه همیشه؛ مثل ما یه‌هو خیال نمی‌کردن کسی چقد پیر شده. آدما می‌مردن اما پیر نمی‌شدن... صبح که خاله داشته می‌مرده به مادر گفته: پس‌فردا، ‌بیست‌وسه روز به عیده؛ تولد رضای تو.

 

نظرات 5 + ارسال نظر
دلگرم 4 اسفند 1389 ساعت 23:41

اونقدر به دلم نشست که این حس بهم دست داد که خودم نوشتمش. تو این شبی که نه می تونم بخوابم و نه به چیزی فکر کنم جز کار فردام که نه برای خودم مهمه و نه برای استاد و نه برای دانش و بشر، چقدر هوای دیدن مادرا و خواهرا و خاله ها افتاد به سرم.

عرض تسلیت...

ممنون
امیدوارم که به‌زودی بتونی بیای.

فریده 5 اسفند 1389 ساعت 00:25

خوش‌ به حالش؛ چه خوب زندگی کرد....

هوم

مصطفی 5 اسفند 1389 ساعت 10:50

امید که همه آدمها این خاطرات خوب را از خود به یادگار بگذارند
در ضمن تولدت نیز مبارک

:) مرسی

خانم محترم 7 اسفند 1389 ساعت 12:22

خیلی لذت بردم،
و تولدتون مبارک!

:)
ممنون

فایدیم 12 اسفند 1389 ساعت 00:29

خیلی دیر شده ببخشید-
تولدت مباااارک..
خیلی زیبا بود - دلم واسه مامان بزرگام خیلی تنگ شد- هردوشون..
از طرف من مامانتو خیلی ببوس- قدم نورسیده قدیمی اش مبااارک.

:)
مرسی فایدیم. خیلی هم دیر نیست!
قربانت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد